Vanlı dağcılar 9 günde 4 şahika yaptı

Vanlı dağcılar 9 günde 4 zirve yaptı

VAN – Kayran Doğa Sporları Kulübü üyeleri, 9 günde Van, Bitlis ve Ağrı sınırları içerisinde bulunan Artos Dağı, Nemrut Yanardağ Ağzı Gölü, Süphan Dağı ve Ağrı Dağı’nda doruk yaptılar.

Meydan Huy Sporları Kulübü Başkanı Ömer Doğan başkanlığında 11 yabanlık ekip, 9 günde 4 şahika ve 33 kilometre Nemrut Yanardağ Ağzı Gölü çanağı dönerek aynı ilke imza attı. Dağcılar ilk adına Van sınırları içerisinde mevcut 2537 rakımlı Artos Dağı’na tırmandılar. Henüz sonra Bitlis sınırları içerisinde bulunan 2925 rakımlı Nemrut Dağı ile 4058 rakımlı Süphan Daı’na tırmandılar. Akıbet namına ta balkı sınırları içerisinde mevcut ve Türkiye’nin çatısı kendisine adlandırılan 5137 rakımlı Ağrı Dağı’na tırmandılar. 9 günde 3 memleket 4 doruk fail Saha Huy Sporları Kulübü üyeleri, 33 kilometrelik Nemrut Yanardağ Ağzı Gölü çanağı dönerek tıpkısı mebde imza attılar.

Konu ile ilgili izah fail Vadi Doğa Sporları Kulübü Başkanı Ömer Doğan, 9 günde 3 il 4 zirve yaptıklarını bu pek tırmanışı başarıyla mütemmim arkadaşlarını canı gönülden kutlama ettiğini söyledi. İlk tırmanışlarını 20-21 Ağustos tarihinde 3537 rakımlı Artos Dağı’na gerçekleştirdiklerini ifade fail Demez, “ikinci tırmanışımızı ise 22-23 Ağustos tarihinde 2925 rakımlı Nemrut Krater Gölü’ne yaptık ve 33 kilometrelik çanağı dönerek aynı mebde imza attık. Üçüncü tırmanışımızı ise 24-25 Ağustos 4058 rakımlı Türkiye’nin sunu faziletli 3 dağı olan Süphan Dağı’na gerçekleştirdik. Akıbet kendisine ta 27-29 Ağustos Türkiye’nin arz faziletli dağı olan 5137 rakıma ehil Balkı Dağı’na tırmanışımızı gerçekleştirdik. 9 günde 4 şahika ve 33 kilometre Nemrut çanağını benzemek bittabi zordu ama tığ zoru başardık” dedi.

“Artos Dağı etekleri kirlilikten geçilmiyor”

Başarılı ve haddinden fazla güzelce aynı trans tırmanışı gerçekleştirdiklerini rapor fail Demez, “Mutluyuz, ancak hele Artos Dağı, Nemrut Yanardağ Ağzı Gölü ve Ağrı Dağı bizim bu mutluluğumuza gölge düşürmüştür. Birincisi Artos Dağı’nda tıpkı maraton düzenlendi. Bu maraton güzelce düşün, sunturlu hatır. Van’ın tanıtımı için ongun tıpkısı ehemmiyet yer fehamet. Dağcılık hesabına düş donör. İyi fikirler sunturlu olan şeyler akilane yapıldığı devir fena hâlde tamam. Güzel fikirler akilane olmadığı zaman güzelliğini, iyiliğini yitirmiş olur. Bu maraton Van’ın tanıtımı üzere umut vericidir. Ancak maraton yerine tek kimsenin dağlarımızı doğamızı telvis hakkı yoktur. Maraton güzergahında çok çılgın şekilde plastik izole bant şeritler, amiyane çalılara, ark otlara, yerdeki taşlara bağlandığını ve çokça sayıda rüzgarın savurduğu plastik levhalar gördük. Birçoğunu toplama imkanımız oldu. Güzergahta aynı çoğunu topladık ama ya bizim görmediklerimiz, rüzgarının savurup götürdükleri ve gitmediğimiz rotada neler kaldı onu bile bilmiyoruz. Artos Dağı maratonu güzergah belirlemede makbul malzemeler hemen doğaya gübür kendisine kaldı. Güzergahı belirleyen erat bıraktığınız çöpleri toplaması üstelik bilin. Artos Dağı maratonu Van’ın tanıtımı için haddinden fazla güzeldir Van namına Van Büyükşehir Belediyesini bu icraat dan kontekst tebrik kartı ediyoruz fakat güzergah çalışmalarında geride çokça gübür bırakan bireyleri birlikte kınıyoruz. Maraton namına dağlarımızı kirletmeyin kirletme saf kalsın” dedi.

“Şüphan Dağı’ndaki buzullar eriyor”

Nemrut Yanardağ Ağzı gölü Türkiye’nin genişlik iri ve dünyanın ikinci balaban yanardağ ağzı gölü olduğunu anımsatan demez, “Nemrut Yanardağ Ağzı Gölü çöpten geçilmiyor. Domestik belediyeler görevini yapmalı ve Nemrut Yanardağ Ağzı Gölün kenarında çöpleri imha etmelidir. Nemrut Krater Gölü kenarına geçmek maksut beton yığınları murafaa tevkif kararı aldığı halde yıkıp yerinden kaldırılma kararı var iken bibi beton yığınlarının yol kenarında durduğuna tanık olduk. Bu konuda merbut olan alım ve kuruluşlar bu beton yığınlarını derhal kaldırmalıdır. Nemrut Yanardağ Ağzı Gölü kullanılmamış kalmalı. Kirletmemek bozmamak bilinciyle akım etmemiz gerekiyor. Türkiye’nin sunma faziletli 3. dağı olan Süphan Dağı’ndaki buzullar erimiş durumda. Zirvedeki göller bire bir göl dışında tamamen kurmuştur. Bu bile bulut vericidir” diye konuştu.

“Dert dağı tırmanışlarında denetim bulunmayan”

Ağrı Dağı tırmanışlarının 3 çevrim sürdüğünü ifade eden Demez, “27 Ağustos’ta Van’dan akıntı ederek tıpkı gün içinde 3200 kampına ulaştık. 28 Ağustos’ta 4200 kampına dinlenme kampı kurduk. 29 Ağustos gecesi ise 02.00’da zirveye debi ettik. 4 saat 5 an zirveye vasıl ekibimiz yaklaşık 2 saat zirvede ant geçirdikten sonra aynı ahit içinde Van’a döndük. Veca Dağı sorunlar dağı haline gelmiştir. Kamp alanları çöpten geçilmiyor. Bazen gruplar dinlenme kampı alanlarını parsellemiş kendilerini delil olarak tutmayanları taşlama ediyor hatta hücum yapılmaktadır. Birçok koca sömürülüyor. Elbette işini gür eden kamp sahipleri de vardır, ama umumi namına liyakatta hoşgörüden uzak benzeri tekebbür sergilenmektedir. Giden gruplar kimlerin götürdüğü, nasıl aynı taşıt yapıldığı bilinmiyor. Türkiye Dağcılık Federasyonu bu konuyu gözden geçirmeli. Revan gruplar rehberler eşinle gidip gitmediği manşet kuvvetlerince teftiş altına alınmalı. Revan grupların listeleri manşet kuvvetlerine tasdik edilmeli ve dönüşlerinde tasdik edilmelidir. Kösemenlik üstüne naif şahıslar gruplara delalet etmektedir. Aleniyet alıntı işleri, kamp işleri hep yapabilmeli. Fakat doruk tırmanışı konusunda kösemenlik yapacak kişilerin pekâlâ alpinist rehberinin olması gerektiğine inanıyoruz. aksi takdirde mesail daha de büyüyecektir. Balkı Dağı Türkiye’nin çatısı. Buzullar eriyor, toptan ısınma insanlığın ve yaşamın sonu olacak. Kişi ellerimizle sonumuzu hazırlıyoruz. Lüks sıcaklardan ekolojik ortam adı global ısınma dediğimiz Ağrı Dağı’ndaki buzulları namevcut ediyor. Ardahan tarafı olan Şarki ve Güney kısımları buzullar tamamen erimiş durumda. Özen edelim öz ellerimizle sonumuzu hazırlıyoruz. Doğaya ehil çık geleceğini koru kirletme bozulmamış kalsın” şeklinde sözlerini tamamladı.