Sinoplu Yolculuk Teknesi Kaptanı: Mazota Çalışıyoruz. Bir Bidon Mazotu 700 Liradan Aşağı Dolduramıyoruz. Onunla de İki Volta Fakat Atabiliyoruz

MUSTAFA ÇEVRIMLI

Sinop’taki seyahat teknesi işletmecileri, artan maliyetlere aksülamel gösterdi. Yolculuk teknesi kaptanı Eder Dinçer, “Mazota çalışıyoruz. Tıpkısı bidon mazotu, güzeşte yıl 100 lira doldurduğumuz yerde şu anda 700 liradan bayağı dolduramıyoruz. Onunla de filhakika iki volta ancak atabiliyoruz” dedi.

Sinoplu seyahat teknesi işletmecileri ve çalışanları, hesaplı akse nedeniyle yaşadıkları sorunları ANKA Bilim Ajansı’na anlattı. Gezi Teknesi Kaptanı Valör Dinçer, şunları söyledi:

“MAZOT YAKLAŞIK 30 LİRA OLDUĞU İÇİN KAFA KAFAYA KARŞILADI”

“Haziran ve temmuz ayları yara geçti. Hava kötüydü, Sinop’ta kimesne bile yoktu. Temmuz biraz zayıftı. Ağustosta az buçuk gür geçti amma motorin çok faziletkâr. Bizim filhakika turlarımız güç başı 40 lira. Motorin de kısaca 30 lira olduğu amacıyla temel kafaya karşıladı. Mutlu değiliz. Cezaevimiz üstelik sınırlı. Gelenler mantı yiyip ansız dönüyorlar. Çavlan ayrımsız vuzuh kapalıydı, sonra açıldı. Mahpushane da ilişkin olduğu üzere çok gelen olmadı bu sene. İnşallah seneye henüz evire çevire olmasını diliyoruz. Kötü fevk 25 çağ falan güzel gelişim yaptık. Şu anda bile günde 1-2 volta zorla çıkıyoruz. Kazandığımız, kelle kafaya oldu. Kenara para koyamadık. Mazota çalışıyoruz. Ayrımsız bidon mazotu, güzeşte yıl 100 teklik doldurduğumuz yerde şu zaman de 700 liradan süfli dolduramıyoruz. Onunla dahi zaten iki dolaşma fakat atabiliyoruz.”

“80-90 LİRA OLMASI GEREKEN YERDE BİZ 40 LİRAYA SÂRI ÇEKİYORUZ”

Yolculuk teknesinde çalışan Açık Deniz Içki ise şöyle konuştu:

“Bu seneki mevsim çok bitirim geçti. Bunda insanların hem ekonomik şartları hem da Sinop’a olan gönül, esnaftaki rayiç fiyat sorunlarının turizmi huysuz yönde etkilediğini söyleyebilirim. Nedeniyle bizi da karşıt yönde etkiledi. Geçen sene turlarda adam başına 20-25 liralık alıyorduk. Mazot 6 buçuk liraydı. Bu sene kooperatif fiyatı 40 lira can başı. Normalde süt 22-25 lira. Yani bizim fiyatımızın 80-90 liralık olması müstelzim yerde biz 40 liraya bulaşici çekiyoruz. Yaya buna dahi şikayet ediyor. Buna da itiraz ediyor. ‘Çok’ diyor, endam yapıyor. Yolcuyu almakta zorlanıyoruz. Emeğimizin karşılığını kabul etmek de zorlanıyoruz. Birçok yerde çocuklara iskonto yapıyoruz. Gâh çocuklardan ücret almıyoruz. 4, 5, 6 yabanlık gruplardan 1-2 gönül ücreti almıyoruz. Neticede bütünü, bizim totalde yevmiyemizi etkiliyor. Zaman 5 kişilik bire bir aileden birisinden sevap almadığın ant, 20 lime ev binse akşama büyüklüğünde 20 sunum kişiden almamış oluyorsun. Zımnında 20 kişiyi karşılıksız getiriyorsun. Bu bile senin yevmiyene yansıyor. Cebine giren paraya yansıyor.

“GELGEL ESİM GÜNLERİ HARİCİNDE YARISINI ÇALIŞTIK”

Haziran kocaoğlan çokça bakımsız geçti. Bayramdan sonradan aynı antrakt oldu. Henüz esbak senelerde saraka bağlıyordu tatile. Bu sene az buçuk elan geriye gittiği üzere meze bağlamadı. Haziran ayı gelgel çokça çöp tenekesi geçti. İnsanlar gelmediler. Okulların geç kapanması yine aynı şekilde insanların gelişini etkiledi. Biz, burada yaklaşık 11-12 tekneyiz. İki kol halinde çalışıyoruz. Aynı ahit çalışıyoruz, bire bir çağ çalışmıyoruz. Nedeniyle biz da orak ayı ve ağustos ayının hava esim günleri haricinde yarısını çalıştık. Bu da totalde taş çatlasa tıpkı kamer yapıyor. Sinop alfabe bu büyüklüğünde. Emeğimizin karşılığını almıyoruz. Ego, burada sabahtan akşama büyüklüğünde gelgeç topluyorum, insanlara yardımcı oluyorum. İnsanlara yaptığımız hisse senedi hakkında brifing veriyorum. Hep yazın güneşi üzerimizden geçti. Dünyayı verseler değişmez. Karşılığını ödemez yani. Tığ yapıyoruz, atlatmak parası bu. Mücadelemize devam edeceğiz. Istekle bile yapıyoruz. İnsanlara hizmet etmek, onlarla iletişim yapmak, onların mutlu ayrıldığını görmek hoşumuza gidiyor. İnsanlar tekneye herhangi bir hangi kadar binmekte ecir nedeniyle zorlansalar birlikte aldıkları hizmetten mutlu yerine ayrılıyor ve giderken de güler yüzle gidiyorlar.”