AĞRI DAĞI ‘AĞLIYOR’

‘TÜRKİYE’nin çatısı’ namına nitelendirilen Veca Dağı’nın zirvesindeki şapka buzulları, akıbet yıllarda deli dolu olan toptan istinas zımnında eriyor. Balkı Dağı’nın ağladığını söyleyen dağcılar, bu aceleci erimeyle zirveye mümasil yerlerde cümudiye dereler oluştuğunu belirtti.

İran ve Ermenistan sınırında düzlük düz Balkı’nın Doğubayazıt ilçesi ile Iğdır ortada kâin, 5 bin 137 metrelik yüksekliğiyle Türkiye’nin sunma erdemli dağı olan Ağrı Dağı’nın buzulla ciltli zirvesi, gelişigüzel güzeşte dönem eriyor. Temas sene dünyanın dört bir yanından mevrut binlerce dağcı grubu ve turistin ağırlandığı Balkı Dağı’ndaki buzulların hemencek erimesi, tırmanış yapanların kamerasına yansıdı. Eriyen buzullar nedeniyle dağcılar, zirveye çıkmakta zorlandı. Dağdaki buzulların 10,2 kilometrekarelik alana sahip olduğunu söyleyen Aç Alpinist ve Van Yüzüncü Sene Üniversitesi Beden Terbiyesi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Doktor Öğretim Üyesi Mustafa Bingöl, buzulların güneyden Ağrı Doğubayazıt’ta Öküz Deresi’ne, kuzeyden ise Iğdır Aralık’ta Tamu Vadisi’ne büyüklüğünde uzandığını dile getirdi.

‘ZİRVEDEKİ BUZ HIZLI ERİYOR’

Buzulların erimesinin yeryüzü bol dağcılar eliyle gözlemlendiğini ve bunu Dert Dağı’nın ağlamasına benzettiklerini kaydeden Bingöl, Yıllardır görmediğimiz aynı manzara ile karşılaştık. Dağın tepesindeki buzulların alelacele eridiğini görüyoruz. Ağrı Dağı’nda İnönü zirvesinin hemencecik altındayız. Bu sene havalar çok sıcak geçti. İlk nöbet İnönü zirvesinden hakeza çavlan üzere suyun aktığını görüyorum. 1998 yılından beri Ağrı Dağı’nın zirvesine tırmanıyoruz. İlk nöbet yüzeyde bu büyüklüğünde suyun aktığını görüyoruz. Şu anda sabah saat 7 civarları er bir saate bu suyu gidermek çok enteresan. Buda zirvedeki buzun haddinden fazla çabuk eridiğini gösteriyor. 5 bin metrede buzullardan inanılmaz bir su akıyor. Önceki yıllarda tığ bu sesi buzun ortamında duyuyorduk fakat yüzeyde böyle tıpkı akıntı görmemiştik. 1998 yılında Veca Dağı’na evvel tırmanışımı yaptım, inanılmaz kudretli aynı cümudiye vardı. Yıllar geçtikçe bu buzul erimeye başladı. 2022 yılındayız ve ilk defa Veca Dağı’nın zirvesinde ölçüsüz tıpkısı akarsu akıntısını görüyorum diye konuştu.

Bingöl, buzulların bu hızlı hızlı erimesinin korkutucu olduğunu aktararak, eriyen dağın etrafındaki hayat alanlarını ve doğayı birlikte çok acı etkilediğini belirtip, Bu çabuk erimeden etraf zaman zaman dominant dahi olabiliyor. Maatteessüf vakit kaybetmeden buzullar değil dünyamızı çabuk aynı şekilde kaybediyoruz. Ayrımsız dakika ilk el ele verip, bu kaybın önüne geçmeliyiz yoksa yaşayacağımız ayrıksı bir acun bulunmayan dedi.